Microsoft Clarity en Privacy: Wat je moet weten

Microsoft Clarity is een gratis sessie-opname tool die steeds vaker door websites wordt gebruikt om bezoekersgedrag te analyseren. Echter, het gebruik van deze tool kan privacy-issues met zich meebrengen. Dit artikel kijkt naar de privacy-aspecten van Microsoft Clarity, vooral vanuit een EU-perspectief.

De uitdaging met toestemming

In veel gevallen maken websites gebruik van Microsoft Clarity zonder de juiste toestemming van bezoekers te verifiëren. Dit is problematisch, vooral in het licht van de GDPR-wetgeving, die strenge regels oplegt voor het verzamelen en verwerken van persoonlijke gegevens. Terwijl tools zoals Hotjar een duidelijke focus op privacy hebben, zijn Microsoft’s intenties minder transparant. In de gebruiksovereenkomst van Clarity staat dat Microsoft het recht heeft om persoonlijke gegevens te gebruiken voor verschillende doeleinden, inclusief het creëren van gebruikersprofielen voor advertentiedoeleinden.

Clarity vergeleken met Hotjar

In tegenstelling tot Google Analytics, dat opties biedt om data-analyse en consent management te gescheiden, laat Clarity weinig ruimte voor het beheren van de data die verzameld wordt. Het gebruik van Clarity kan leiden tot het profileren van bezoekers, wat inhoudt dat zelfs zonder toestemming data kan worden gebruikt voor marketingdoeleinden. Dus organisaties die Clarity implementeren zijn verantwoordelijk voor het verkrijgen van de juiste toestemming via de Cookiebanner.

Cookie Consent Banner en Classificatie

De cookieconsent banners die op meeste websites verschijnen, zijn vaak verkregen in verschillende categoriën zoals noodzakelijk, functioneel, analytics en marketing. Clarity wordt vaak onder de analytics-consent gecategoriseerd, terwijl het in werkelijkheid ook marketingdoeleinden dient. Dit kan leiden tot misverstanden die de privacy van bezoekers in gevaar brengen. En het kan je een boete vanwege de AVG-wetgeving opleveren.

Wat moet je doen?

Hier zijn enkele adviezen voor het gebruik van Microsoft Clarity in jouw marketingonderzoek en -werk:

  1. Verkrijg Toestemming voor Marketing: Zorg ervoor dat Clarity alleen wordt geactiveerd met expliciete toestemming van bezoekers voor marketingdoeleinden, en niet alleen voor analytics.
  2. Wees Transparant: Benadruk in je privacybeleid dat Clarity ook voor marketing kan worden gebruikt, zodat bezoekers volledig begrijpen waarvoor ze toestemming geven.
  3. Audit je Consent Practices: Controleer regelmatig je cookie-instellingen en hoe je omgaat met toestemming van gebruikers.
  4. Educate en Informeer: Breng je team op de hoogte van de implicaties van het gebruik van tools zoals Clarity en de noodzaak om GDPR-compliant te blijven.

Door verantwoordelijk om te gaan met data en privacy kan je de relatie met je bezoekers versterken en ervoor zorgen dat je marketinginspanningen effectief en ethisch verantwoord zijn.


Dit blog is geschreven met hulp van een custom ChatGPT Agent. Instructie is: “Je bent een docent die hoge school studenten online marketing wil informeren. Vat de ingevoerde tekst of webpagina samen in 3 alinea’s met een passende titel. Zorg ervoor dat je blog eindigt met adviezen en manieren hoe deze kennis in te zetten bij je eigen marketing research en werk. Als de tekst Engels is, vertaal je deze in je blogpost naar Nederlands”. Bron Beanit.net