De verrassende impact van aanwezigheid in de klas op je studieresultaten

Aanwezig zijn loont: meer dan je denkt! Recent onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) door Izaak Dekker en Jan-Willem Doornenbal heeft opnieuw aangetoond wat docenten al langer vermoeden: studenten die vaker de lessen bijwonen, behalen over het algemeen hogere cijfers. Dit verband blijkt zelfs sterker dan factoren als IQ, eerdere prestaties of motivatie. Het simpelweg fysiek aanwezig zijn in de collegebanken of het deelnemen aan online sessies heeft dus een directe positieve invloed op je academische succes. Dit geldt met name voor voltijdstudenten.

De kracht van de groep en directe feedback

Opvallend is dat niet alleen je eigen aanwezigheid telt, maar ook die van je medestudenten. Een actievere klasomgeving, waarin meer studenten participeren, lijkt een stimulerend effect te hebben op de individuele prestaties. Kom je vaker naar de les dan je klasgenoten, dan kan dit je cijfers extra ten goede komen, mogelijk door meer persoonlijke aandacht van docenten. Daarnaast mis je waardevolle directe feedback en interactiemomenten als je lessen overslaat. Juist in het huidige onderwijsmodel, waar feedback een steeds grotere rol speelt, wordt je aanwezigheid crucialer.

Hoe pas je dit toe in je school- en marketing carrière?

Beschouw colleges en werkgroepen niet als vrijblijvend, maar als essentiële contactmomenten die je helpen de stof beter te begrijpen en toe te passen. Actieve deelname levert je niet alleen kennis op, maar ook de kans om te netwerken en te leren van de vragen en inzichten van anderen. Net zoals aanwezigheid in de les je cijfers verbetert, zal actieve betrokkenheid bij je het vak en onderzoek dat je daarvoor vaak moet uitvoeren de kwaliteit van je werk verhogen. Mis geen kansen om te leren en te groeien, zowel in de collegezaal als daarbuiten.