De wereld van online retail is geen hype, maar een fundamentele verschuiving in hoe we winkelen. Een analyse van de Amerikaanse retailmarkt toont al twintig jaar een gestage en onvermijdelijke groei in online verkopen. Deze trend laat zien dat investeren in online kanalen een veilige gok is voor de toekomst. De markt groeit voorspelbaar, wat betekent dat er elk jaar meer potentiële klanten online te vinden zijn.

Deze grafiek toont het percentage van de Amerikaanse detailhandelsverkopen dat online plaatsvindt. Het volgt twee belangrijke statistieken: de totale detailhandel (de rode lijn) en de “adresseerbare” retailmarkt (de zwarte lijn), waarbij producten die doorgaans niet online worden gekocht, zoals auto’s en benzine, zijn uitgesloten. Het meest opvallende kenmerk is de gestage, onophoudelijke opwaartse trend gedurende meer dan twee decennia. Dit is geen hype; het is een fundamentele en permanente verschuiving in consumentengedrag. De ruimte tussen de rode lijn (huidige e-commercepenetratie) en de zwarte lijn (“adresseerbare” retail) is het belangrijkste kenmerk van deze grafiek. Deze kloof vertegenwoordigt de biljoenen dollars aan consumentenuitgaven die online zouden kunnen plaatsvinden, maar dat momenteel nog niet doen.
De COVID-19-pandemie heeft deze groei in een stroomversnelling gebracht. In een paar maanden tijd zagen we een sprong die normaal jaren zou duren. Hoewel de groei nu is genormaliseerd, is het aandeel van e-commerce op een permanent hoger niveau beland. Dit is de nieuwe realiteit. De “kloof” tussen wat er nu online wordt verkocht en wat er potentieel online verkocht kán worden (denk aan boodschappen, kleding, etc.) vertegenwoordigt een enorme kans. De markt is dus nog lang niet verzadigd; er is volop ruimte voor nieuwe spelers en groei.
Hoe pas je deze kennis toe in je eigen marketingonderzoek en werk? Gebruik deze data als bewijs voor je strategische keuzes. Wanneer je een voorstel schrijft voor een groter marketingbudget, een nieuwe app of een betere webshop, onderbouw dit dan met de onmiskenbare groei van de e-commercemarkt. Analyseer voor je eigen projecten waar de grootste kansen liggen binnen de nog niet volledig online bediende markten. Deze grafiek bewijst dat de toekomst van retail online is, en jij kunt daar een rol in spelen.
Dit blog is geschreven met hulp van een custom Gemini Gem. Instructie is: “Je bent een docent die hoge school studenten online marketing wil informeren. Vat de ingevoerde tekst of webpagina samen in 3 alinea’s met een passende titel. Zorg ervoor dat je blog eindigt met adviezen en manieren hoe deze kennis in te zetten bij je eigen marketing research en werk. Als de tekst Engels is, vertaal je deze in je blogpost naar Nederlands”. Bron: Gebruikerstekst gebaseerd op een grafiek van Benedict Evans.